آموزش پاراگلایدر

باشگاه هوایی اوج - آموزش پاراگلایدر

آموزش پاراگلایدر از مبتدی تا خلبان حرفه ای

آموزش پاراگلایدر شغل ما نیست، هدف ماست! ما از آموزش به شما لذت می بریم. مطمئن هستیم که شما هم بعد از اولین پرواز مستقل به این حرف ما اعتقاد پیدا خواهید کرد.

ما در باشگاه هوایی اوج با سابقه درخشان در ورزش های هوایی و مربیان باتجربه و مجرب، دلسوزانه همه تلاش خود را مینماییم تا قدم کوچکی برای گسترش و ترویج ورزشهای هوایی و همچنین کشف و حمایت از استعدادهای ورزشی و تکمیل کادر حرفه ای خود برداریم.

خوشبختانه با افتتاح سایت پروازی شهید عسگری در اتوبان تهران – کرج ، شرایط حضور علاقه مندان به این رشته در دو کلانشهر تهران و کرج بسیار ساده تر شده و همه روزه شاهد حضور علاقه مندان زیادی به این رشته مهیج در این سایت هستیم.
آموزش پاراگلایدر در سطوح مختلف از دوره مقدماتی تا مربیگری منطبق با آخرین سیلابس های تألیف شده همه روزه در باشگاه هوایی اوج برگزار می گردد.

باشگاه هوایی اوج - پاراگلایدر تفریحی همت

مدت آموزش

مدت زمان دوره آموزشی به دو عامل بستگی دارد:

۱- شرایط جوی:

ما در تمام طول هفته در حال آموزش، تمرین و پرواز هستیم. مگر اینکه بدلیل شرایط جوی مثل بارندگی، طوفان، گرمای بیش از اندازه و مسائل پیش بینی نشده نتوانیم کلاس ها را برگزار نماییم که در آن صورت نیز با برگزاری اردو های پروازی و تغییر مکان، باز هم به کار خود ادامه می دهیم.

۲- زمان آزاد شما:

زمان کلاس های آموزشی کاملا به شما وابسته است.
کلاس های آموزشی در تمام روز های هفته برقرار می باشد و این شما هستید که زمان کلاس های خود را مشخص می نمایید و بر اساس روزهایی که شما اعلام می کنید دوره آموزشی برنامه ریزی و اجرا می شود.

اگر وقت شما آزاد باشد و شرایط جوی هم مساعد باشد دوره آموزشی شما در کمتر از دو هفته به پایان خواهد رسید.
اما اغلب اینگونه نیست و در طول دوره اتفاقاتی می افتد که باعث می شود زمان آموزش طولانی تر بشود. مثلا اگر شما کارمند باشید و فقط در تعطیلات و ایام آخر هفته فرصت شرکت در کلاس ها را داشته باشید ناخودآگاه طول دوره آموزشی شما حدود دو ماه خواهد بود.

و یا در صورتی که شما بخواهید در اردوهای آموزشی شرکت نمایید باید منتظر شویم تا شرایط جوی منطقه مورد نظر مطلوب شود و این زمان باعث طولانی تر شدن دوره می گردد.
اما در حالت کلی بازه زمانی دوره آموزشی از ۱ الی ۳ ماه متغیر خواهد بود.

مراحل آموزش

۱- تحت نظر مربی

در آزمون گواهینامه رانندگی بعد از آموزش و قبولی در آزمون در گواهینامه صادر شده قید می شود که بدلیل مبتدی بودن و عدم تجربه کافی رانندگی در جاده ها تا یک سال ممنوع می باشد مگر آنکه راننده با تجربه دیگری همراه وی در خودرو باشد.

در آموزش پاراگلایدر نیز به همین صورت هست. در ایتدا می بایست دوره آموزش مقدماتی را گذراند که در آن شناسایی بال و تمرینات کنترل حرکت بال روی زمین و در پرواز های کوتاه انجام می شود و در نهایت با انجام پرواز های بلند تحت نظر مربی شما موفق به اخذ گواهینامه پاراگلایدر خواهید شد.
اما پرواز های شما همچنان می بایست تحت نظارت و تایید یک مربی انجام پذیرد و شما توسط رادیو بیسیم با مربی در ارتباط باشید تا در صورت نیاز شما را راهنمایی و هدایت نماید.

۲- آزاد و رها

بعد از گذراندن دوره مقدماتی پاراگلایدر در صورتی که قصد دارید به تنهایی و بصورت مستقل در هر مکانی که دوست دارید پرواز کنید می بایست دوره مستقل (نوایس) پاراگلایدر را نیز بگذرانید و در این دوره تحت نظر مربی مهارت و تجربه خود را بالا برده و با پرواز در سایت های مختلف و در آب و هوای گوناگون به تجربه و ساعت پروازی خود بیافزایید.

پس از گذراندن دوره مستقل و اخذ گواهینامه آن شما می توانید آزادانه در هر سایتی که دوست دارید پرواز کنید و از بودن در آسمان لذت ببرید.
برای بیشتر افراد این دوره کافی ست و در همین مرحله می مانند و در طول سال با پرواز های تفریحی حال خودشان را بهتر می کنند.

۳- ورود به دنیای حرفه ای ها

اگر شما قصد ورود به دنیای حرفه ای و تجاری پاراگلایدر و حضور در مسابقات و رقابت با افراد حرفه ای و یا انجام پرواز های دونفره و تجاری را دارید باید بیشتر آموزش ببینید و حتی شرایط سقوط را تجربه نمایید و از همه فوت و فن این رشته سر در بیاورید.
در این صورت شما باید دوره های آموزشی دیگر را نیز سپری کنید. یادتان باشد برای حرفه ای شدن در هر کار و رشته ای تا آخرین روز هم باید به آموزش مطالب و نکات جدید پرداخت و سخت تمرین کرد.

باشگاه هوایی اوج- محل تیکاف سایت شهید عسگری

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونید:  تفاوت چتربازی سقوط آزاد و پاراگلایدر

دوره های آموزشی

در حالت کلی اگر بخواهید از سطح مستقل فراتر بروید دوره های بعدی به صورت زیر دسته بندی می شود که برای هر دوره معرفی و بریفینگ برگزار میگردد و هنرجویان با اهداف و روند دوره آشنا خواهند شد و منطبق با سیلابس آن دوره آموزشی قدم به قدم آموزشها ارائه می گردد و با پایان دوره ی آموزش پاراگلایدر و تایید مربی گواهینامه معتبر خلبانی از سوی انجمن ورزش هایی هوایی ایران برای گذراندن آن دوره به هنرجویان اعطا می گردد.

دوره آموزش پاراگلایدر در سطوح زیر برگزار می گردد.

  • دوره مقدماتی یا بگینر –  Beginner

برای شروع آموزش پرواز با پاراگلایدر و ورود به آسمان باید اطلاعات پایه شناخت بال و تجهیزات و تمرینات زمینی و پروازهای کوتاه را تجربه کرد و سپس قدم قدم به پرواز بلند رسید. در طول این دوره تمامی تجهیزات از طرف باشگاه به هنرجو ارائه میگردد.

  • دوره مستقل یا نوایس – Novice

بعد از فراگیری دوره مقدماتی و تصمیم برای ادامه این رشته و شروع پرواز های مستقل باید در این دوره زیر نظر مربی تجربه خود را افزایش داد و تکنیک های جدید را آموخت. بعد از دوره مستقل شما میتوانید به تنهایی در هر سایتی پرواز کنید.

  • دوره متوسطه یا اینترمدییت – Intermediate

بعد از پرواز های مستقل زمان آن رسیده که قدم در دنیای حرفه ای پرواز با پاراگلایدر بگذارید و تمام روش های کسب ارتفاع و کاهش ارتفاع را بصورت حرفه ای آموزش ببینید و تمرین کنید. خلبانان سطح متوسطه میتوانند به عنوان کمک مربی فعالیت نمایند.

  • دوره پیشرفته یا ادونس – Advance

دوره پیشرفته دوره تخصصی برای حضور در مسابقات است. در این دوره می آموزید که چگونه با استفاده از شرایط جوی ، تجهیزات و تکنیک های خود مسافت بیشتری را در آسمان بپیمائید. خلبان پیشرفته کسی است که توانایی پیمودن حداقل ۳۰ کیلومتر را داشته باشد.

  • دوره امنیت پرواز – SIV

در این دوره خلبان بال و تجهیزات خود را به چالش می کشاند و با انجام مانور های خاص می آموزد تا در شرایط بی ثبات و نامساعد هوا و پیچیدگی یا واماندگی بال چگونه دوباره کنترل وسیله پروازی  خود را به دست آورد.

  • دوره آموزشی آکروباسی –  Acrobacy

این دوره مخصوص خلبانانی است که به دنبال هیجانی بیشتر از پرواز در آسمان هستند. دوره آکرو یک دوره پیشرفته در رشته پاراگلایدر می باشد که خلبان پس از گذراندن موفق دوره های SIV و تسلط کامل بر وسیله پرنده مانور های هیجان انگیز و چرخش های پر سرعت و نمایشی را می آموزد.

  • دوره پرواز دو نفره یا تندم – Tandem

یک دوره ای تخصصی برای خلبانان حرفه ای و با تجربه که به خلبان آموخته می شود که چگونه مسافر را با خود حمل و بسلامت فرود بیایند. داشتن گواهینامه متوسطه برای شروع دوره تندم ضروریست.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونید:  پاراگلایدر در تهران

آنچه باید بدانید

در دوره مقدماتی نیازی نیست که وسایل پروازی را خودتان تهیه کنید. تمام تجهیزات آموزشی توسط باشگاه هوایی اوج به شما داده می شود و شما فقط باید تمرکز کنید و مطالب آموزشی را فرا بگیرید.

بعد از گذراندن دوره مقدماتی ، در صورت تمایل به ادامه این رشته و پرواز بصورت مستقل شما به بال و تجهیزات شخصی نیاز خواهید داشت که برای خرید تجهیزات مناسب و کار آمد و معرفی فروشندگان معتبر شما را تنها نخواهیم گذاشت و به شما مشاوره خواهیم داد و در صورت تمایل تجهیزات لازم را برای شما خریداری خواهیم نمود.

لیست لوازمی که شما در آینده لازم خواهید داشت عبارت است از:

  • بال
  • هارنس یا صندلی
  • چتر کمکی
  • کلاه
  • ببیسیم

باشگاه هوایی اوج - لوازم پاراگلایدر

اگر بخواهید تجهیزات دست دومی که هنوز شرایط استاندارد را داشته باشند و برای پرواز مورد تائید مربی باشد تهیه کنید باید حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه کنید. و اگر بدنبال تجهیزات آکبند هستید باید حدود ۳۵۰۰ دلار بپردازید. اما نگران نباشید، تقریبا اکثر هنرجویان در ابتدای کار از همان لوازم دست دوم استفاده می کنند.

روند آموزش پاراگلایدر

تمرین زمینی

در دوره مقدماتی ابتدا جزوات اصطلاحات و قوانین کلی پرواز در اختیار هنر جو قرار می گیرد و از نظر علمی نسبت به اینکه چگونه بوسیله یک تکه پارچه قرار است به پرواز در بیاید توجیه می شود.

باشگاه هوایی اوج - تمرینات زمینی پاراگلایدر- سایت همت

سپس با بال و تجهیزات دیگر و نحوه استفاده و نگهداری از آن آشنا می شود. و برای آشنایی بیشتر با رفتار بال و حرکاتی که باید در حین پرواز انجام شود روی سطح زمین بال کشی را تمرین کرده و با فرمان دادن به بال به چپ و راست می رود.

پرواز تپه کوتاه

وقتی هنرجو به این مهارت رسید که توانست هارنس خود را بپوشد و بال را به آن وصل کند و در باد مناسب بال را بالای سرش به حالت پرواز در آورد و با فرمان دادن به آن آن را کاملا در کنترل خود قرار دهد، به تپه کوتاهی رفته و چندین بار پرواز کوتاه را تجربه می کند.

اصول کار همان است و فقط کافی است در بالای تپه بال را در حالت پروازی و بالای سر خود قرار دهد و این بار وقتی به جلو می دود به جای اینکه روی زمین حرکت کند پاهایش از زمین جدا شده و به پرواز در می آید.

باشگاه هوایی اوج- تپه کوتاه- پاراگلایدر- آبیک

 

معمولا تپه های آموزشی کوتاه بوده و نهایتا ۵۰ متر ارتفاع دارد و وقتی هنر جو از زمین جدا شد بلافاصله بوسیله فرمان ها (برک ها) مسیر پرواز خود را کنترل نموده و در فاصله کوتاهی به محل فرود (لندینگ) خود می رسد.
در این لحظه با توجه به آموزش های قبلی اقدام به فرود بر روی زمین می نماید.
در تمام این مراحل نیز همزمان مربی بوسیله رادیو بیسیم با او صحبت می کند و نکات آموزشی را به او یادآوری می نماید.

برای اینکه این حرکت ملکه ذهن او شود لازم است بارها این تمرین انجام پذیرد. به همین خاطر خودروهای وانت از قبل مهیا شده و هنر جو بال خود را در حالت جمع آوری سریع (کلم کردن بال) جمع کرده و با خودرو دوباره به محل تیکاف حمل می شود.

باشگاه هوایی اوج- تمرینات تپه کوتاه- پاراگلایدر- سایت آبیک

اگر شرایط جوی خوب باشد در طول یک جلسه بیش از ۱۰ بار می توان پرواز کوتاه را تمرین کرد.

در پاراگلایدر چون قدم به قدم از زمین فاصله می گیریم معمولا دلهره و اضطراب به سراغ هنر جو نمی آید و این سیر پله پله ی آموزش او را نسبت به بال، پرواز و همچنین نسبت به خودش آماده و مطمئن می نماید.

پرواز بلند

در صورتی که پرواز های کوتاه به اندازه کافی تمرین شود و مربی نسبت به عملکرد هنرجو رضایت و اطمینان حاصل کند به سایت پرواز بلند رفته و همین تمرین را آنجا نیز انجام می دهد.
با این تفاوت که این بار به جای ۵۰ متر بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع خواهد داشات و زمان پرواز او نیز به جای ۲ دقیقه ۲۰ دقیقه خواهد بود.

باشگاه هوایی اوج- تمرینات پرواز بلند- سایت همت

در این مرحله یک مربی در نقطه تیکاف هنر جو را چک نهایی و آماده پرواز کرده و آخرین نکات را با او مرور می کند و یک مربی دیگر نیز در زمین فرود منتظر هنرجو بوده و پس از پرواز، در هنگام فرود (لندینگ) او را دوباره راهنمایی می کند.
پس از چند پرواز بلند هنرجو به تسلط کافی نسبت به پرواز رسیده و با نظر مربی گواهی نامه خلبانی پاراگلایدر به او اعطا می گردد.

در پایان این دوره چنانچه قصد ادامه پرواز و انجام پرواز های مستقل را داشته باشد می بایست اقدام به تهیه چتر شخصی و شرکت در دوره آموزشی مستقل پاراگلایدر نماید.

همین الان در دوره آموزشی پاراگلایدر ثبت نام کنید

 

One thought on “آموزش پاراگلایدر

  1. هوشنگ قره باغی میگوید:

    سلام ضمن تبریک سال نو
    سوالی داشتم که آیا سن هنر جو
    محدودیتی دارد یا خیر من ۶۳ سال دارم و وزن حدود ۱۰۵ کیلو گرم به نظرتان این ورزش و تفریح مناسب من میباشد؟

    • عاشق آسمان میگوید:

      با سلام
      هنرجو باید آمادگی جسمی لازم برای تحمل وزن بال و تجهیزات و دویدن با آن را داشته باشد و از پس تمرینات بخوبی بر بیاید. همچنین برای آموزش تمامی مقاطع تائیدیه سلامت پزشکی مورد نیاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *